Pressmeddelande: Ny partner till Ettan för TV-sändningar fr o m säsongen 2020!
Bakgrund:
Föreningarna i Ettan gick för ett antal säsonger sedan ihop och beslutade att starta sändningar av matcherna. Detta byggde på att föreningarna själva producerade sändningarna. Inför säsongen 2018 träffades i samarbete med SvFF ett avtal med företaget DMC, som under 2018 och 2019 svarat för produktioner och distribution. Detta har lett till jämnare kvalitet och ökat tittande, men vi har hela tiden strävat efter mer. Vägledande i arbetet med att finna rätt avtalspart avseende mediarättigheterna har varit att hitta en partner som vill satsa på mer kvalitativa TV-produktioner, som kan bidra till bästa möjliga nationella räckvidd och som vill satsa redaktionellt och kommersiellt på att skapa ökad kännedom och ökat intresse kring Ettan. Detta har vi funnit i det avtal som nu träffats med Expressen och lokalmediakonsortiet. Med detta avtal, blir Expressen och lokalmediakonsortiet vår TV-kanal och också vår officiella mediapartner på liganivå för de kommande tre säsongerna. Matcherna kommer produceras med en kamera och inkluderar grafik och reprisering samt kommentator. Dessutom kommer att göras intervjuer live på plats (kan ta ett par omgångar innan detta är igång fullt ut)! Från varje producerad match kommer Expressen och lokalmediakonsortiet till SvFF och Ettanfotboll att tillhandahålla live signaler och klipp om ca 90 -180 sek. SvFF, Ettanfotboll och ni i er respektive förening får nyttja klippen/highlightsen från varje match för publicering på er förenings hemsida och i er förenings sociala medier. Ni har därmed också möjlighet att sälja reklam kring (men inte i) dessa klipp. Produktionen av matcherna kommer att skötas av Sportsground AB, som är ett av landets ledande TV-produktionsbolag inom sport och bl a producerar sändningarna från Hockeyallsvenskan.
Viktiga förutsättningar:
Detta innebär att produktionskvaliteten på matcherna kommer att öka. Men för att det i praktiken ska bli verklighet förutsätter det att ni i er förening verkligen säkerställer att leva upp till kraven i Tävlingsbestämmelserna om att kameratorn utformat enligt dessa finns, att fast internetförbindelse om 100/100 mbs finns framdragen till kameraplattformen, att el och bord för utrustning och kommentator finns på kameraplattformen samt att kameraplattformen är helt och fullgott väderskyddad med helt regn och vindbeständiga tak och väggar. Utan det nödvändiga stödet och jobbet från er i er förening blir inte denna satsning det lyft för ligan som är avsikten och möjligheten. Ni har i er förening en utsedd media- och marknadsansvarig. I och med detta avtal tillkommer tre arbetsuppgifter som är helt centrala för att vi tillsammans ska få ut maximalt av denna nya satsning: - Mediaansvarige behöver hjälpa produktionsbolaget på plats att få fram spelare och ledare till intervjumikrofonen och se till att intervjuerna sker framför ligans sponsorvägg. (Vi planerar att inför ligastart distribuera en sådan sponsorvägg där precis som i Allsvenskan och Superettan ni i er förening får plats för 3-4 st av era huvudsponsorer. Vi återkommer om logistiken kring detta). - Mediaansvarige kommer att varje vecka ha i uppgift att tipsa den heltidsanställda redaktör för Ettan som kommer att ansvara för att skriva om ligan och med artiklar som distribueras nationellt. - Er marknadsansvarige kommer att ha i uppgift att se till att det sitter maximalt med publik på den läktare som syns i bild. Matcherna, er klubb och vår gemensamma liga kommer att uppfattas som attraktiv i relation till hur mycket publik som syns i bild. Avtalet med Expressen och lokalmediakonsortium innebär – precis som tidigare - att det inte är tillåtet för er som förening att släppa in andra aktörer till de matcher ni spelar hur som helst. Skulle ni t ex vilja göra en dokumentär som innebär att produktionen av denna vill filma hela eller delar av matcher måste tillstånd för detta erhållas av Expressen och lokalmediakonsortium och SvFF.
Mediapartner:
Expressen och lokalmediakonsortiet blir också Ettans mediapartner. Som sådan erhåller de exponering som ligapartner i enlighet med det rättighetsupplåtelseavtal Ettanfotboll träffat med alla föreningar i Ettan. Det innebär att det kommer ut visst expomaterial till er i er förening som ska placeras enligt anvisningar. Det innebär också att vi kommer att vara extra noggranna med att vi kan disponera de digitala ytor och kampanjmöjligheter som vi har i Rättighetsupplåtelseavtalet. Dessa kommer att användas för att marknadsföra bl a TV-sändningarna, men också andra erbjudanden från vår partner. Inom kort kommer Toppbannern och Reklambannern ut till er och det är viktigt att dessa implementeras.
Ekonomi:
Som ni vet, äger SvFF i grunden alla rättigheter till svensk fotboll. Gällande SEF och EFD har dessa intresseorganisationer avtalat med SvFF att de själva förfogar över alla mediarättigheter och kommersiella rättigheterna. Det innebär att dessa organisationer behåller de intäkter detta skapar men också att de själva måste stå för kostnaderna för den kompetens och de resurser som krävs för att slutföra sådana avtal. Som en väsentligen mindre organisation och med mindre resurser än SEF och EFD är vi i Ettanfotboll mycket glada för att kunna samarbeta med SvFF i utvecklingen av Ettan. Vi är också överens om att de intäkter som direkt skapas av de avtal vi kan ingå ska tillfalla Ettanfotboll. Som jag indikerat tidigare, i samband med våra möten, innebär det avtal SvFF - med vår sanktion - nu ingått med Expressen och lokalmediakonsortiet inte att vi kommer att kunna betala ut större ersättningar till Ettan-föreningarna. Istället investerar Expressen och lokalmediakonsortiet avsevärt mer i kvaliteten på produktionerna, distributionen och marknadsföringen av TV-sändningarna samt omfattande redaktionella resurser för att öka kännedomen om ligan. I tillägg till detta kommer vi i ligan att disponera marknadsföringsutrymme. Vi arbetar nu med att se på olika lösningar kring hur detta kan komma er i er förening tillgodo, t ex att användas för att marknadsföra er förenings matcher, t ex årskortsförsäljning. Vår bedömning är att detta sammantaget på ett bra sätt kommer att kunna bidra mycket positivt till era möjligheter att skapa intäkter till er förening. All erfarenhet från andra ligor, såväl svenska som utländska, är också att en större medial uppmärksamhet och bättre och mer tillgängliga TV-sändningar innebär att fler blir intresserade av att se matcherna live, på plats. Slutligen bedömer vi att avtalet med Expressen och lokalmediakonsortiet och den ökade kännedomen om Ettan som liga kommer att innebära att det blir lättare för oss att sälja in Ligasponsorskap. Därför är det också glädjande att kunna meddela att SvFF inom ramen för projektet för Semiprofessionell Fotboll gett oss resurser och möjligheter till att engagera en resurs för att dedikerat arbeta med att driva ett försäljningsarbete som syftar till att skapa avtal med ligasponsorer. Vi har gjort klart med Vi är mycket glada för att Expressen och lokalmediakonsortiet beslutat sig för att sätta sina starka varumärken på Ettan. Vi är övertygade om att – om vi hjälps åt att få allt att fungera smidigt - detta kommer att ge Ettan en rejäl skjuts avseende kännedom och intresse och därmed möjligheter för er i er förening till större intäkter från publik och sponsorer.
Jag vill avslutningsvis rikta ett stort tack till SvFF och särskilt till Camilla Lindgren, som ansvarar för mediarättigheterna i förbundet, utan vars engagemang och professionalism detta lyft för fotbollen i Ettan inte hade varit möjligt!
Med vänliga hälsningar,
Johan Englund Ordförande Intresseorganisationen Ettanfotboll